Afvallen door krachttraining

Afvallen door krachttraining

Veel mensen vinden het lastig om vet te verliezen, voor lange mensen zoals onder andere mijzelf is het juist andersom. Ik verlies snel gewicht en aankomen is lastiger dan voor de meeste mensen. En dit allemaal hoewel in 4000 kcal per dag eet. Ik heb dit probleem voor een tijd gehad en heb het uiteindelijk opgelost, in dit artikel ga ik je vertellen hoe ik het probleem van afvallen heb opgelost.

 

Waarom val je af?

Ons lichaam heeft een bepaald aantal calorieën per dag nodig, het aantal calorieën wat je nodig hebt hangt af per persoon. Een handige gratis online tool die je hiervoor kan gebruiken is de TDEE calculator. Je moet deze berekening niet te precies nemen.

Neem de TDEE niet te precies

De TDEE is maar een richtlijn, er zijn mensen die minder nodig hebben en ikzelf heb meer nodig. Hoe meer spieren je hebt hoe meer je moet eten. In mijn ervaring is het uitzoeken van hoeveel calorieën je nodig hebt een kwestie die meer vereist dan alleen een paar gegevens in vullen in een site. Het hangt ook af van welke activiteiten je per dag doet als je werkt of een sportdag hebt moet je meer eten. Als je een dag thuis zit en niet bijna komt en bijna geen lichamelijke activiteit onderneemt heb je minder nodig.

Afvallen krachttraining

Dus wat moet ik nu doen?

Experimenteer met hoeveelheden eten, eet een dag een broodje meer en weeg jezelf en houd de vooruitgang bij. Als je afvalt kun je na een aantal dagen nog meer eten. Deze aanpak werkt het beste als je hetzelfde eet elke dag, maar in realiteit verschilt wat je eet per dag nog wel eens.

Bepalen hoeveel je nu eet

Als je weet hoeveel je op een dag nodig hebt is het belangrijk dat je weet hoeveel je op dit moment eet. Je kunt dit meten door zelf een groot bestand te maken op excel waar je alles optelt en kijkt hoeveel je op dit moment eet. Er zijn verder ook veel hulpmiddelen die je kan gebruiken online zoals myfitnesspal

Dit klinkt allemaal misschien wat extreem voor beginners, maar als je zo hard werkt in de sportschool en maar niet aankomt dan raad ik zeker aan om dit te gaan proberen.

 

Zorg ervoor dat je de calorieën die je ontbreekt binnen krijgt

Zorg ervoor dat je de calorieën die je mist elke dag binnen krijgt en je zult vanzelf aankomen. Je streefdoel is meestal rond de 1 kilo per maand. Als je meer aankomt bouw je misschien meer vetreserves op dan spieren en raad ik aan om je calorieën rustig iets te verlagen. Afvallen hoeft geen probleem te zijn helemaal als je probeert je vetpercentage te verlagen. Maar als je doel is om spieren op te bouwen wil je niet afvallen.

 

Lees ook meer over voedingsstoffen die belangrijk zijn voor fitness

Lees ook mijn persoonlijke bronnen van proteïne

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *