Belangrijkste voedingsstoffen voor spieropbouw

Belangrijkste voedingsstoffen voor spieropbouw

Voeding, het is misschien nog wel belangrijker dan alles wat je zelf in de sportschool doet. Voor optimale in de resultaten in de sportschool moet je niet alleen in de sportschool je best doen. Voeding is hiervoor erg cruciaal, er zijn allerlei apps die je helpen om je voedingswaren bij te houden., zoals myfitnesspal. Bij het bijhouden met wat je eet voor spiermassa zijn er 4 waarden die belangrijk zijn.

Calorieën

Deze is ongetwijfeld de meest bekende waarde en staat op verpakkingen vermeld als “kcal” of joule. (1 kcal = 4,19) joule.

Eiwitten = 4 kcal

Eiwitten is zonder twijfel de belangrijkste voedingsstof wat betreft spieropbouw. Je kunt eiwitten als ware zien als het cement voor spieropbouw. Zonder genoeg eiwitten in je dagelijkse voeding zullen je resultaten op een bepaald moment stoppen en zul je een plateau bereiken. Een algemene vuistregel die je kan gebruiken om het aantal eiwitten te berekenen wat jij nodig hebt is.

Je lichaamsgewicht x 1,7

Er zijn mensen op anabolen die mee eiwitten nemen en hun lichaam kan dat opnemen, voor mensen die natuurlijk zijn zit er dus zeker een limiet aan hoeveel eiwitten je nodig hebt. Als je teveel eiwitten binnen krijgt zal je lichaam de eiwitten omzetten in energie, dit is een proces wat erg inefficiënt is en raad ik dus niet aan.

Koolhydraten = 4 kcal

Koolhydraten geven je energie en zorgen ervoor dat je je fit voelt. Het is dan ook aan te raden om voor je workout een goede hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen, zodat je je niet slap voelt tijdens je workout. Ook na het sporten is de inname van koolhydraten belangrijk omdat je je vaak hongerig voelt. De beste koolhydraten die je kunt nemen zijn de koolhydraten die niet voortkomen uit suiker. In veel vruchtensap zitten namelijk veel koolhydraten, als je dan echter vervolgens kijkt naar ‘waarvan suikers’ bestaat alles uit suikers.

Lees meer over verschillende soorten koolhydraten

 

  • Vet = 9 kcal

Zoals je kunt zien staat 1 gram vet voor 9 calorieën, daarom bevatten producten met veel vet ook veel calorieën. Verzadigde vetten zijn de vetten die je wilt vermijden. Onverzadigde vetten zijn de beste vetten om te nemen. Je vraagt je misschien af, als vet zoveel calorieën vertegenwoordigen in iedereens dieet waarom nemen mensen dan überhaupt vet? Vet is een brandstof voor je lichaam, vet zorgt er namelijk voor dat je lichaam vitamines (A, D, E) kan opnemen.

Meer lezen over waarom vet belangrijk voor je is?

Toen ik voor het eerst bekend raakte met deze termen en ik simpele dingen begon minder te eten, of helemaal niet meer te eten werd ik meteen een stuk dunner, zonder hierbij aan cardio te doen.

 

Zie ook hoe ik mijn plateau heb doorbroken