Bulken

“Bulken, Eat big get big”

Bulking

Het idee voor bulken is om groter te worden door zowel spieren te creëren als vet te creëren. Bij bulken eet je dus simpelweg meer calorieën dan je eigenlijk nodig hebt om zelf te kijken hoeveel calorieën je nodig hebt is er een berekening ontworpen door Harris Benedict, ben jij benieuwd hoeveel calorieën jij nodig hebt, klik hier.

Clean bulk vs dirty bulk

Bij het bulken is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een clean bulk en een dirty bulk. Bij een clean bulk is het voornaamste doel nog steeds om spieren te creëren zonder hierbij al teveel vet te krijgen. Bij dirty bulking eet je zoveel mogelijk om groter te worden, hoe groot dit overschot is dat hangt er vanaf wat je caloriebehoefte is, deze is gebaseerd op jou leeftijd, gewicht, lengte en hoe actief jij tijdens de dag bent, hoe actiever je bent hoe meer calorieën je verbrand en dus ook hoe meer calorieën je dus nodig hebt.

Over het algemeen ligt het calorie-overschot van 10% tot 20% bij een dirty bulk. Als je doel is om tijdens de bulk spieren te kweken is de kwaliteit van het voedsel wat je eet erg belangrijk. Zoals iedereen weet zit er in vet eten hartstikke veel calorieën en als je er genoeg van binnen krijgt is het zeker dat als je de volgende keer in de sportschool staat je bent aangekomen je moet dan wel zelf afvragen of dit spieren zijn of niet..

Na het bulken

Na het bulken is het belangrijk dat je ook weer van het vet afkomt en hier komt meteen mijn persoonlijke keuze om niet te bulken bij te kijken. Nadat je veel bent aangekomen wil je natuurlijk van het vet afraken, er zijn ook mensen die dit nooit doen, maar het grotendeel van mensen wil toch weer van het vet af om die gespierde look te krijgen. Mijn probleem hiermee is dat je minder moet gaan eten dan voorheen en vaak ook geforceerd cardio moet gaan doen om de calorieën te verbranden, mijn probleem met cardio is dat het zo eentonig is en het verminderd de kracht die je hebt om de je echte workout uit te voeren die je overigens al op minder calorieën doet dan je lichaam gewend is, dit zorgt ervoor dat je tijdens de zogeheten “cut” ook veel kracht en een deel van de spiermassa weer kwijt zal gaan raken. Lees hier meer