Fitness eten de belangrijkste voedingsstoffen

Fitness Eten: Belangrijkste voedingsstoffen voor spieropbouw

Goed eten, het is misschien nog wel belangrijker dan alles wat je zelf in de sportschool doet. Voor optimale in de resultaten in de sportschool moet je niet alleen in de sportschool je best doen. Voeding is hiervoor erg cruciaal, er zijn allerlei apps die je helpen om je voedingswaren bij te houden, zoals myfitnesspal. Bij het bijhouden met wat je eet voor spiermassa zijn er 4 waarden die belangrijk zijn.

Foto eten voedingsstoffen gezond eten

Calorieën

Deze is ongetwijfeld de meest bekende waarde en staat op verpakkingen vermeld als “kcal” of joule. (1 kcal = 4,19) joule. Of je nou wel of niet sport, iedereen kent deze term, teveel calorieën binnen krijgen is niet goed voor je, maar waar zitten nou veel calorieën in? Wat moet je wel en niet eten, je moet simpelweg letten op de voedingswaarden! De voedingswaarden beïnvloeden het aantal calorieën.

Eiwitten = 4 kcal

Eiwitten is zonder twijfel de belangrijkste voedingsstof wat betreft spieropbouw. Je kunt eiwitten als ware zien als het cement voor spieropbouw. Zonder genoeg eiwitten in je dagelijkse voeding zullen je resultaten op een bepaald moment stoppen en zul je een plateau bereiken. Een algemene vuistregel die je kan gebruiken om het aantal eiwitten te berekenen wat jij nodig hebt is. Verkopers van supplementen proberen je wijs te maken dat je meer eiwitten nodig hebt zodat je dan hun producten gaat kopen.

Je lichaamsgewicht x 1,7

Wat hierbij erg belangrijk is is dat je dit aantal eiwitten elke dag moet eten. Ook als je niet sport, als je niet sport zorgen eiwitten ervoor dat je spieren herstellen. De reden dat veel mensen spieren verliezen tijdens hun vakantie is niet omdat ze niet naar de sportschool gaan, maar niet genoeg eiwitten binnen krijgen in het buitenland. Zorg er dus voor dat je goed eet, ook genoeg calorieën binnen krijgen voor spierbehoud.

Fitness eten voedingsstoffen foto

Anabolen

Er zijn mensen op anabolen die mee eiwitten nemen en hun lichaam kan dat opnemen, voor mensen die natuurlijk zijn zit er dus zeker een limiet aan hoeveel eiwitten je nodig hebt. Als je teveel eiwitten binnen krijgt zal je lichaam de eiwitten omzetten in energie, dit is een proces wat erg inefficiënt is en raad ik dus niet aan. Het heeft gewoon simpelweg geen nut om meer proteïne te eten dan je nodig hebt.

Koolhydraten = 4 kcal

Koolhydraten geven je energie en zorgen ervoor dat je je fit voelt. Het is dan ook aan te raden om voor je workout een goede hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen, zodat je je niet slap voelt tijdens je workout. Ook na het sporten is de inname van koolhydraten belangrijk omdat je je vaak hongerig voelt. De beste koolhydraten die je kunt nemen zijn de koolhydraten die niet voortkomen uit suiker. In veel vruchtensap zitten namelijk veel koolhydraten, als je dan echter vervolgens kijkt naar ‘waarvan suikers’ bestaat alles uit suikers. Je wilt niet teveel suikers eten omdat je dan diabetes krijgt.

Lees meer over verschillende soorten koolhydraten

Vet = 9 kcal

Zoals je kunt zien staat 1 gram vet voor 9 calorieën, daarom bevatten producten met veel vet ook veel calorieën. Verzadigde vetten zijn de vetten die je wilt vermijden. Onverzadigde vetten zijn de beste vetten om te nemen. Je vraagt je misschien af, als vet zoveel calorieën vertegenwoordigen in iedereens dieet waarom nemen mensen dan überhaupt vet? Vet is een brandstof voor je lichaam, vet zorgt er namelijk voor dat je lichaam vitamines (A, D, E) kan opnemen. Veel mensen hebben meteen een negatieve associatie met de term vet, omdat het de mensen doet denken aan vet in hun lichaam. Omdat vet meer calorieën bevatten wordt je dus sneller dikker van vet eten.

Meer lezen over waarom vet belangrijk voor je is?

Toen ik voor het eerst bekend raakte met deze termen en ik simpele dingen begon minder te eten, of helemaal niet meer te eten werd ik meteen een stuk dunner, zonder hierbij aan cardio te doen. Maar eten is niet alleen belangrijk als je gewicht wilt verliezen, ook als je spieren aan wilt maken is eten erg belangrijk. Als je doel is om spiermassa te krijgen raad ik aan om jezelf te wegen, als je afvalt raad ik je aan om meer te eten. Als je problemen hebt met eten kun je ook je eten in een blender stoppen en het zo makkelijker binnen krijgen. Gezond eten is erg lastig, als het makkelijk was zou iedereen in zijn droomfiguur rond lopen. Het belangrijkste element van een dieet is dat je het kan volhouden, vind voor jezelf iets wat je kan volhouden. Je hoeft nadat je dit hebt gelezen niet alleen rijst en kip te gaan eten. Kijken naar de voedingswaarden van wat je koopt kan al heel veel verschil maken. Kleine aanpassingen in je voeding kunnen het aantal calorieën zeer makkelijk terug dringen.

 

 

Zie ook hoe ik mijn plateau heb doorbroken

Zie ook mijn favoriete natuurlijke bronnen van proteïne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *