Trainingsadvies: Het trainen van de buikspieren

Trainingadvies : Het trainen van de buikspieren

Het krijgen van een six-pack wordt door veel mensen gezien als een van de moeilijkste dingen om te doen in de sportschool met dit artikel hoop ik het makkelijker te maken. De buikspieren bestaan uit “External Oblique”, “Internal Oblique”, Transverse abdominis en de allerbelangrijkste de Rectus abdominus. De rectus abdominus is de belangrijkste spier van allemaal en dit is waar de six-pack spieren zich bevinden. Hieronder zijn een paar tips voor een effectievere workout voor de buikspieren.

Tip 1 Dieet

Er wordt door sommige mensen gezegd “abs are made in the kitchen”, dit bedoelen ze niet letterlijk en houdt eigenlijk in dat de buikspieren worden gemaakt tijdens de training maar pas zichtbaar worden als je op je dieet let. Dit maakt de buikspieren een van de minder leuke spieren om de trainen mocht je een hoog vet percentage hebben, bijvoorbeeld tijdens de bulk. Als je zichtbare buikspieren wilt moet je vet percentage minimaal onder de 15% liggen (voor mannen). Probeer voor jezelf voor een gemiddelde dag te kijken hoeveel je binnen krijgt. Om te kijken hoeveel je in grote lijnen nodig hebt kijk hier (https://www.student-aesthetics.com/free-marco-calculator/) . Natuurlijk is deze rekenmachine niet accuraat voor iedereen ieder mens heeft immers eigen behoeftes, maar ik vind het een handig hulpmiddel

Over hoe je vet moet verbranden ga ik in dit artikel niet te diep op in, zoals al eerder gezegd plaatselijk vet branden is niet mogelijk. Wil je lezen over hoe je kunt afvallen klik hier https://happyhealthy.nl/vetpercentage-verlagen/

Tip 2 Spreek de buikspieren direct aan

Er zijn mensen die beweren dat squats en deadlifts alleen genoeg zijn om de buikspieren te activeren, maar dit is niet waar het is nodig om de buikspieren direct aan te spreken voor goede resultaten

Tip 3 Varieer in herhalingen

De buikspieren hebben zowel hoge intensiteit met weinig herhalingen nodig als oefeningen met veel herhalingen, probeer dus om minimaal een oefening te hebben met veel intensiteit en een oefening met veel herhalingen.

Tip 4 train ook je onderrug

Om je buikspieren voor een lange periode te gaan trainen is het belangrijk dat je dit blessurevrij doet, hierdoor is het belangrijk dat je ook het tegenover gestelde van de buikspieren traint, de onderrug. Als jou buikspieren veel sterker zijn dan jou rugspieren dan raak je uit balans en zal het uiteindelijk zo kunnen zijn dat je klachten in je onderrug.

 

 

Tip 5 train je buikspieren voordat je andere spieren traint

Dit is een algemeen advies die voor vrijwel elke spiergroep geldt, als je je meer op een bepaalde spiergroep wilt gaan focussen zou je het kunnen overwegen om deze spiergroep als allereerste spiergroep te doen van je workout, het is logisch dat je voor deze spiergroep dan het meeste energie hebt en dus de meeste resultaten bij deze spiergroep kan behalen. Als je bijvoorbeeld eerst benen traint en dan buik heb je minder energie voor het trainen van je buikspieren ook al heb je je buikspieren niet belast met het trainen van je benen. Dit geldt ook voor cardio, probeer cardio na het trainen van je buikspieren te doen en niet een al te intensieve cardio workout te doen voordat je je buikspieren nog moet trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *