Trainingsadvies: Het trainen van de triceps

Trainingsadvies : Het trainen van de triceps

Hoewel de biceps de show-off spier zijn, zijn de triceps ook heel belangrijk, misschien nog wel belangrijker. De triceps vormen zo’n 2/3 van je arm en de biceps 1/3 van de armen. Triceps bestaan uit 3 delen, Laterial head, Medial head en long head. Van deze spieren is de long head de allergrooste spier.

Bankdrukken

Als veel mensen een oefening moeten noemen die grote armen bouwen zouden ze het bankdrukken noemen. Bij het traditionele bankdrukken is echter de primaire spiergroep die wordt aangespannen de borst en zijn schouders en triceps de secundaire spiergroep. Om bij bankdrukken de triceps beter aan te spreken kun je de stang smaller pakken om meer uit je triceps te tillen. Hoe smal je de stang moet pakken verschilt per persoon en het gaat erom wat jij het fijnste vindt. Over het algemeen moeten bredere mensen de stang iets breder pakken dan smallere mensen. Een alternatief voor bankdrukken is dips, maar ik heb hier zelf schouderklachten van gehad en raad deze oefening dus niet aan.

Lateral en Medial head

Om de lateral head kun je simpele triceps pushdowns doen met een stang of met een touw of zelfs beide, de stang kan een rechte stang zijn, maar ik geef zelf de voorkeur aan een stang die niet recht is. Voor de Medial Head,  kun je een triangle pushup doen. Meer lezen over uitvoering over de uitvoering

Longhead

Om de longhead van de triceps aan te spreken kun je de de Dumbell Seated Overhead extension gebruiken. Veel mensen krijgen echter last van hun pols na deze oefening voor maanden te doen dus ik wissel zelf veel tussen Dumbell Skull Crushers en Dumbell Seated Overhead extension om een blessure in mijn pols te voorkomen veel mensen krijgen na lange tijd uitvoeren van de dumbell seated overhead extension pijn in hun polsen

Volume

Het is belangrijk dat je de triceps 2 keer per week traint, zelfs als je een andere workout doet is het toch nog wel mogelijk om 2 of 3 triceps oefeningen even snel mee te pakken. Met Triceps is het dus erg belangrijk dat je minimaal 2 keer per week aanspreekt. Het aanspreken van de triceps bij het alleen trainen van borst zal niet genoeg zijn voor de meeste mensen. Volgens een onderzoek kan het helpen om de triceps voor de borst te trainen om vooruitgang te boeken. Meer informatie 

Zie ook biceps trainen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *