Hoe ik mijn plateau heb doorbroken

Hoe ik mijn plateau heb doorbroken

Wat is een plateau?

Een plateau in de context van fitness is een moment waarin je een tijd geen vooruitgang boekt. Je kan zelfs tijdens dit moment teruggang boeken. Een plateau komt iedereen wel eens voor en zo is het ook met mij gebeurd. Ik heb ook voor een periode vastgezeten op een plateau. Ik heb allerlei dingen geprobeerd en in dit artikel ga ik je vertellen over wat voor mij goed werkte. Er is een grote kans dat dit ook voor jou werkt.

Gewoontes

Veel mensen zijn erg gesteld op een vaste volgorde van bepaalde oefeningen in de sportschool. Veel mensen proberen dus niet iets nieuws. Er zijn verschillende technieken om oefeningen te doen experimenteer voor jezelf bijvoorbeeld eens een keer met snelle herhalingen of juist langzame herhalingen.

Heb je wel eens dropsets of supersets geprobeerd. Ik ga niet precies in over hoe deze dropsets, supersets en explosieve herhalingen werken hiervoor zijn al genoeg artikelen online.

Lees meer over dropssets

Lees meer over supersets

 

Gewicht verhogen is niet de enige manier om vooruitgang te boeken

Veel mensen nemen de term “progressive overload” veel te letterlijk en denken dat zwaarder gaan de enige manier is om progressive overload te bereiken. Dit is echter niet waar, je kunt ook progressive overload bereiken bereiken door elke week meer herhalingen te doen of door korter rust te houden. Door op deze manier vooruitgang te boeken wordt je alsnog sterker zonder de gewichten te verhogen. Hier zit echter wel een limiet aan bij de meeste oefeningen wil je niet boven de 20 herhalingen gaan. Simpelweg, omdat het gewicht dan niet meer zwaar genoeg voor jou is.

Doe niet teveel oefeningen van 1 spiergroep op een dag

Heb jij een trainingschema waarbij je meer dan vier oefeningen voor 1 spiergroep doet. Dan is de kans erg groot dat je bij de oefeningen op het einde niet in staat bent om fit alle oefeningen te doen. Probeer de oefeningen meer uit te spreiden over de dagen je zult zien dat je dan per individuele oefening meer resultaat kan behalen.

Check de standaard pijlers voor fitness

Stel jezelf de volgende vragen : “Slaap ik genoeg?”, “Eet ik genoeg?”, “Doe ik hard genoeg me best?”. Slaap is erg belangrijk, het is een tijd waarin je spieren herstellen en zorgt ervoor dat je goed wakker bent als je in de sportschool bent. De tweede eet ik genoeg gaat niet alleen om het aantal eiwitten, dit gaat ook om of je genoeg koolhydraten binnen krijgt. Als je te weinig koolhydraten voor je workout binnen krijgt voel je minder sterk. Hoeveel koolhydraten je voor je training nodig hebt maar bij de meeste mensen is het van 25% tot 33% van hun dagelijkse behoefte. Ben je benieuwd hoeveel je nodig hebt? Bereken het hier

Dit is een schattig van hoeveel je nodig hebt, het spreekt voor zich dat het per persoon kan verschillen.

Voer ik de oefening op de juiste manier uit?

Stel jezelf de vraag of je de oefeningen op de juiste manier uitvoert, als je dit niet op de juiste moment uitvoert is het logisch dat je op een bepaald moment een plateau krijgt. Op een gegeven moment kan je zelfs met slechte vorm het gewicht niet meer omhoog krijgen. Probeer voor jezelf het gewicht te verlagen en de oefening gecontroleerder uit te voeren om zo op de lange termijn meer vooruitgang te maken.

 

Zie ook artikel over spierpijn