Manieren om je meer fit te voelen tijdens je workouts

Manieren om je meer fit te voelen tijdens je workouts

Vooral voor veel mensen die vaak in de ochtend trainen is dit een probleem. Wil jij je meer fit voelen en sterker voelen tijdens je workout?

Zorg ervoor dat je niet te moe bent door te weinig slaap

Slaap genoeg, er is geen aantal uur vanaf dan heb je genoeg slaap. Je hoort mensen vaak zeggen dat je minimaal 8 uur moet slapen, deze 8 uur is gebaseerd op een gemiddelde en klopt dus niet voor iedereen. Er zijn mensen die genoeg slaap hebben met 6 of misschien zelfs 7 uur. Maar dus ook mensen die 9 uur slaap nodig hebben.

Nu is dit voor veel mensen lastig door dagelijkse verplichtingen zoals werk of school. Hiervoor is de perfecte oplossing een powernap. Met een half uurtje slapen door de middag kun je ervoor zorgen dat je je nog steeds hartstikke fit voelt. Het is zelfs bewezen een powernap meer waarde heeft dan slapen in de nacht. Nu moet je ervoor zorgen dat je niet te lang slaapt (niet langer dan 30 min) anders voel je je na het slapen alsof je net wakker wordt en ben je weer sloom en moe.

Meer lezen over een powernap? 

 

Koolhydraten

Veel mensen zien koolhydraten als hun vijand in het creëren van spieren, koolhydraten zijn echter van fundamenteel belang bij het trainen. Koolhydraten geven je energie tijdens het trainen, daarom is het van belang om voor het trainen en na het trainen koolhydraten te nemen. Koolhydraten zitten in heel veel dagelijkse producten zoals brood. Het verminderen van je inname van koolhydraten zorgt ervoor dat je minder fit bent en sneller boos wordt.

Minder koolhydraten bestaand uit suiker

Er wordt een verschil gemaakt tussen goede koolhydraten  (koolhydraten uit groenten, fruit en graanproducten) en slechte koolhydraten (wit brood, koekjes of producten met suiker). Ik ervaar persoonlijk dat mijn lichaam beter reageert op goede koolhydraten op lange termijn met het trainen. De suikers hebben voor mij maar voor korte tijd effect. Ben je verbaasd dat wit brood hier tussen staat en wil je weten waarom? 

Neem cafeïne (niet voor het slapen)

Het kan geen kwaad om in de ochtend een kopje koffie te nemen, het is voor veel mensen een veelgebruikt middel om meer wakker te worden. Vind je koffie niet lekker dan kun je ook cola en thee nemen hier zit in verhouding veel minder cafeïne in. Voor het slapen is het belangrijk dat je niet net voor het slapen (gemiddeld 4 uur) cafeïne hebt gedronken, dit zorgt ervoor dat je minder slaapt. Dit zorgt ervoor dat je je minder fit voelt tijdens het sporten. De 4 uur in dit geval is weer globaal genomen en voor sommige gevallen zal deze 4 uur dus niet genoeg zijn.

 

Lees ook hoe ik mijn plateau heb doorbroken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *