Gevaarlijke oefeningen in de sportschool

Oefeningen waarmee je moet uitkijken in de sportschool

Veel mensen die aan krachttraining hebben gedaan voor een lange periode hebben vaak wel een blessure opgelopen deze blessures liggen het vaakste in de schouders, er zijn mensen die gewoon te zwaar gaan en dan een spier scheuren, dit is erg logisch echter zijn er ook oefeningen waar veel mensen last van krijgen. In dit artikel ga ik een paar van deze oefeningen langs

Dips

Met deze oefening laat je jezelf zakken naar beneden tot een hoek van 90 graden terwijl je jezelf van de grond houdt. Deze oefening heb ik zelf ook heel lang gedaan en heel lang zonder problemen, dit is geen oefening die je perse moet vermijden, het is een compound beweging, dit houdt in dat er meer spieren worden gebruikt bij het uitoefenen van deze oefenen is dit zeker een goede oefening voor vooruitgang. Echter als je jezelf te diep laat zakken dan zorgt dit voor een onnatuurlijke positie van je schouders die zou kunnen leiden tot een schouderblessure met name in de rotator cuff, veel mensen hebben door deze oefening schouderklachten gehad, wil je deze oefening toch blijven doen zorg dan dat je hem goed uitvoert om een blessure te voorkomen. Uitvoering dips

Behind the neck shoulder press

Niet te verwarren met de normale shoulder press is de “Behind the neck shoulder press” een oefening waarmee je de gewichten vanuit achter jezelf omhoog drukt eigenlijk dus hetzelfde als de orginele shoulder press, maar dan achter je hoofd. Voor deze oefening moet je echter je schouders in een onnatuurlijke positie omhoog drukken het wordt achter je hoofd veel moeilijker om de gewichten te controleren en de nek vindt deze positie van je handen terwijl je de gewichten wegdrukt ook niet fijn.

Upright row

Bij de upright row pak je een stang en pak je de stang vast met je polsen iets gedraaid en dan til je de stang omhoog. Met deze oefeningen draai je de schouders intern omhoog vaak boven schouderniveau dit is erg gevaarlijk. Je zou de oefening kunnen doen om niet boven schouderniveau te komen, maar naar mijn mening zijn er veel betere oefeningen om je schouders te trainen dan een upright row. Overweeg een andere oefening te doen of een variatie met een touw om een blessure te voorkomen

Leg extension

Bij de leg extension beweeg je je onderbenen van een positie van 90 graden naar 180 graden (gestrekt). Voor de lange mensen onder ons raad ik aan deze oefening niet eens te proberen, ikzelf krijg me benen niet eens op de juiste plek bij de oefening. Deze oefening is bedoeld voor de bovenbenen echter kan je je kniegewricht beschadigen en leidt vaak tot een blessure. Lees meer

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *