“No pain no gain”Is spierpijn goed of slecht?

“No pain no gain” Is Spierpijn goed of slecht?

We hebben het allemaal wel eens gehad, spierpijn, dat gevoel dat je wakker wordt en dat je nog goed de inspanning van gisteren kan voelen. Het is waarschijnlijk dat je je lichaam hebt verast. Door verhoogde intensiteit van je training. Wat je voelt zijn kleine scheurtjes in je spieren, het proces van dat je spieren aan het groeien zijn. Er ontstaan kleine scheurtjes in je spieren en deze worden hersteld met nog extra dikte van de spier, de spier wordt dus sterker. Meer over spierpijn

Mocht je geen spierpijn krijgen hoeft dit niet te betekenen dat je geen vooruitgang maakt, het is genetisch bepaald dat sommige mensen geen of minder spierpijn ervaren. Lees meer

Wel of niet trainen?

De intensiteit van de spierpijn verschilt per spiergroep, zo heb je in je biceps, benen en borst meer spierpijn dan in bijvoorbeeld je schouders. Wil je je workout van die dag niet missen door spierpijn moet je in je beslissingsproces een paar dingen te overweging houden.

  • Je krijgt minder activatie van je de spier die nog spierpijn heeft dus je workout is minder effectief, je kracht zal veel minder zijn.
  • Je beïnvloed je herstelproces negatief

Hierdoor raad ik het persoonlijk af om een spiergroep te trainen als je er nog spierpijn kan voelen, omdat de spier zwakker is dan normaal, omdat hij in een herstellingsproces is. Dit betekent dat als je niet lichter in gewicht gaat andere spieren de spier die je wilt gaan trainen met spierpijn komen helpen wat dus betekent dat je de oefening niet met juiste vorm uit aan het voeren bent wat kan leiden tot een blessure. Wil je toch heel graag een spiergroep met spierpijn trainen probeer dan voorzichtiger te trainen en het gewicht iets lichter te doen. Je gaat naar de sportschool om elke keer iets beter proberen te doen dan de vorige keer en daarom zou uitstel van deze workout het allerbeste zijn, zolang uitstel geen afstel wordt is dit prima.

Waarom je blij zou moet zijn dat spierpijn een ding is

Spierpijn geeft een goede beoordeling van wat jou lichaam van de workout vond en het is ook best handig als je erover nadenkt. Als jij je borst hebt getraint en je voelt de volgende dag veel spierpijn in je schouders betekent dat dus dat je teveel vanuit je schouders hebt getilt en dus je borst niet optimaal hebt aangesproken.

Als je geen spierpijn krijgt hoeft dat niet meteen te betekenen dat je iets erg fout doet in je workout, zolang je over tijd vooruitgang maakt in gewicht hoef je je er geen zorgen over te maken. Lukt het echter niet om je gewichten over tijd te verhogen en je wilt dus het gevoel van spierpijn najagen probeer dan je lichaam te verassen door oefeningen op een andere manier te doen, denk aan bankdrukken met dumbells in plaats van met een stang.

Zie ook trainen triceps

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *